Szeretném azzal kezdeni, hogy elmondjam, teljesen kezdőként fogtam bele ebbe a projektbe, az internet és egy hozzáértő modellező segítségével. Már az elejétől kezdve az volt a cél, hogy ha egy összefüggő leírást készítek róla melynek a célja a teljes építési folyamat összefoglalása a megvásárlástól az első repülésig.
Nekem kezdőként a legnagyobb gondot az jelentette hogy nem találtam leírást a teljes folyamatról, és ezért sokáig nem is mertem belevágni. Nem tudtam mit vegyek, hogy azok majd passzolnak-e, és hol találok majd segítséget ha elakadok, és nem tudom mi a következő lépés. Most viszont, hogy elkészült a gép, megírtam ezt a cikket, és így reményeim szerint sok hezitálónak adhatom meg a kezdő lökést. Mert, ha elég elszánt vagy és végigolvasod, akkor lesz egy kis rálátásod, hogy miről is szól nagy vonalakban ez az egész folyamat és ez alapján eldöntheted hogy tetszik-e vagy sem.
Nekem kezdőként a legnagyobb gondot az jelentette hogy nem találtam leírást a teljes folyamatról, és ezért sokáig nem is mertem belevágni. Nem tudtam mit vegyek, hogy azok majd passzolnak-e, és hol találok majd segítséget ha elakadok, és nem tudom mi a következő lépés. Most viszont, hogy elkészült a gép, megírtam ezt a cikket, és így reményeim szerint sok hezitálónak adhatom meg a kezdő lökést. Mert, ha elég elszánt vagy és végigolvasod, akkor lesz egy kis rálátásod, hogy miről is szól nagy vonalakban ez az egész folyamat és ez alapján eldöntheted hogy tetszik-e vagy sem.
Nos, lássunk is neki.
Az első lépés hogy eldöntsük mire szeretnénk használni a gépet, majd hogy nagyjából mennyit szánunk rá. Én egy belépőszintű konfigot választottam, aminél az egyik fő szempont az volt, hogy a lényegesebb alkatrészek, később más, komolyabb géppel is használhatók legyenek (vezérlő,távirányító,motorok). Ehhez pedig a következő linken elérhető alkatrészeket vásároltam: Bevásárlólista Érdemes belekukkantani azoknak is akik tudják mit szeretnének, lehet találnak közte hasznos elemeket.
A leírás a fenti listában szereplő alkatrészekhez illeszkedik, persze más típusok sem különböznek túlzottan, de nem tudom garantálni hogy az eltérő alkatrészekhez is teljes körű segítséget nyújt a cikk további része.
A leírás a fenti listában szereplő alkatrészekhez illeszkedik, persze más típusok sem különböznek túlzottan, de nem tudom garantálni hogy az eltérő alkatrészekhez is teljes körű segítséget nyújt a cikk további része.
Szóval ha megrendeltük az összes elemet, de inkább még előtte nem árt ha bele nézünk ebbe az építési videóba, hogy legalább valami alap fogalmunk legyen róla, mi is vár ránk. Akit már ez is elbizonytalanít annak azt javaslom, hogy gondolja át még párszor mielőtt komolyabb összeget ölne bele egy saját projektbe. Remek RTF (Ready to Fly) gépeket lehet kapni manapság, amelyekkel semmi dolgunk csak feltöltjük és repül, viszont ez a cikk most nem erről és nem ezeknek a felhasználóknak szól.
Tehát ha elhatároztuk magunkat, és megérkeztek az alkatrészek, akkor kezdődhet a munka.
Az első és talán egyik legfontosabb lépés (persze majdnem minden lépés egyformán fontos), a precíz és helyes forrasztása a kábeleknek. Remélem nem kell magyaráznom, mi történik ha komolyabb manőverezés közben az egyik, elenged és elveszítünk 1 motort. Szóval itt egy nagyon egyszerű módszert, láthatunk a fentebb linkelt videóból. A DJI alsó lemezén, a kijelölt pontokra először felvisszük annyi cint, hogy az púposan kitöltse és eltakarja az érintkező lapkákat, ezt megtesszük mind a 10 csatlakozási pontnál (4x2 motor + 2 aksi).
Az első és talán egyik legfontosabb lépés (persze majdnem minden lépés egyformán fontos), a precíz és helyes forrasztása a kábeleknek. Remélem nem kell magyaráznom, mi történik ha komolyabb manőverezés közben az egyik, elenged és elveszítünk 1 motort. Szóval itt egy nagyon egyszerű módszert, láthatunk a fentebb linkelt videóból. A DJI alsó lemezén, a kijelölt pontokra először felvisszük annyi cint, hogy az púposan kitöltse és eltakarja az érintkező lapkákat, ezt megtesszük mind a 10 csatlakozási pontnál (4x2 motor + 2 aksi).
1.ábra Forrasztási pontok
Miután ez megvan és hagytuk kihűlni, de még mielőtt méretre vágnánk az összes
kábelt, érdemes felcsavarozni a motorokat a lábakra. Viszont nem mindegy melyik
motor hova kerül. A lenti ábrán számozva és jelölve van melyik merre kell
forogjon.
2.ábra Tervrajz
Tehát minden motort arra a karra kel felhelyezni ahol a forgási irány
megegyezik a motor biztosítócsavarjának a szorítási forgásával. Ellenkező
esetben a forgás kilazíthatja a propellert.
Most mérjük kimekkorára kell vágni az ESC végét, érdemes csak annyi kábelt
letisztítani amit teljes mértékben hozzá tudunk majd forrasztani az adott
pontokhoz(semmi szükség hogy egy fél centi kilógjon a forrasztásból, mert ez csak további
zárlathoz vagy egyéb érintkezési balesethez vezethet). Szóval ha megvannak a helyes
méretek mind a 4 ESC-n, kezdődhet a forrasztás(piros + fekete -, ezt nem árt
később is ellenőrizni, mert komoly fejfájást okozhat egy esetleges elnézett
forrasztás).
3.ábra Beforrasztott kábelek
Felmelegítjük a pontokat, mikor megolvad belenyomjuk a kábelt
elvesszük a forrasztót, és pár mp-ig fújjuk vagy stabilan tartjuk. Mikor
meghűlt nem árt finoman de azért határozottan megmozgatni hogy biztos jól
dolgoztunk-e. Az ESC-k után következhet a két kábel amit majd az aksival kötünk
össze. Itt nem árt figyelni, mert ehhez a ponthoz a NAZA vezérlő egyik elemét
is hozzá kell forrasztani (a videóban be van mutatva pontosan).
4.ábra Ennyi volt a forrasztás
Ha ezekkel megvagyunk akkor felhelyezhetjük a lábakat, alulról 2 csavarral
rögzítjük (egyenlőre nem túl szorosan).
Ha egy lépést sem hagytunk ki, akkor az alábbi képen látható konstrukciót kell kapjuk.
Ha egy lépést sem hagytunk ki, akkor az alábbi képen látható konstrukciót kell kapjuk.
5.ábra Fent vannak a lábak
Tehát már kezd kialakulni egy forma, ugye a lábak hozzá vannak kapcsolva az alsó elemhez, viszont még minden lifeg, szóval elkezdhetjük kicsit rendbe szedni.
Elsőnek a szabályzókat (ESC) rögzítsük a karokra. Na most itt szinte mindenki alulra helyezi, hogy ne látszódjon (?) viszont a gépet általában lentről látjuk, és ha minden propeller azonos színű, akkor csak a karok maradnak orientálódni(persze néhány méter után már ez sem segít), amit így kitakarhat, szóval én felülre helyeztem volna. Csakhogy ezek annyira keskenyek, hogy pontosan elfértek a karok oldalán, és így tényleg nem zavarnak bele az összképbe. Érdemes eltervezni hogy miként fogjuk elrendezni a motor és szabályzó közti kábeleket, még a szabályzó végleges rögzítése előtt. A motorokkal összeköthetjük, viszont még nem ajánlott szépen elrendezni őket, mert később a motorok helyes forgási irányát ezen kábelek megcserélésével érjük majd el. (Mindegy milyen sorrendben dugjuk össze, viszont abban az esetben ha nem jó irányba forog majd a motor, 2 kábelt kell felcserélni.)
Tipp: A videóban említi, hogy a forrasztásokat ajánlott leragasztani valamivel, hogy megelőzzük az esetleges zárlatot ha bármi beleesne vagy elszakadna. Ez persze nem nyújt 100%-os védelmet, de nem is árthat.
Elsőnek a szabályzókat (ESC) rögzítsük a karokra. Na most itt szinte mindenki alulra helyezi, hogy ne látszódjon (?) viszont a gépet általában lentről látjuk, és ha minden propeller azonos színű, akkor csak a karok maradnak orientálódni(persze néhány méter után már ez sem segít), amit így kitakarhat, szóval én felülre helyeztem volna. Csakhogy ezek annyira keskenyek, hogy pontosan elfértek a karok oldalán, és így tényleg nem zavarnak bele az összképbe. Érdemes eltervezni hogy miként fogjuk elrendezni a motor és szabályzó közti kábeleket, még a szabályzó végleges rögzítése előtt. A motorokkal összeköthetjük, viszont még nem ajánlott szépen elrendezni őket, mert később a motorok helyes forgási irányát ezen kábelek megcserélésével érjük majd el. (Mindegy milyen sorrendben dugjuk össze, viszont abban az esetben ha nem jó irányba forog majd a motor, 2 kábelt kell felcserélni.)
Tipp: A videóban említi, hogy a forrasztásokat ajánlott leragasztani valamivel, hogy megelőzzük az esetleges zárlatot ha bármi beleesne vagy elszakadna. Ez persze nem nyújt 100%-os védelmet, de nem is árthat.
Következik a vezérlő (Naza rendszer) beszerelése,
ezen nincs mit részletezni, a videóban tökéletesen érthetően bemutatja mit hogy
kell. Az egyetlen igazán lényeges részt viszont kifelejti. Tehát ebben az egységben található a giroszkóp szenzor ami alapján tudja a gép hogy mikor van vízszintben, ezért megfelelő rögzítéssel illeszkednie kell az alsó elemhez. Ezt a hozzá kapott M3 ragasztón kívül én egy kötegelővel is biztosítottam (mert a sima ragasztó az első repülésnél elengedett, ami cseppet sem egészséges).
6.ábra Csatlakozók
Ha megvan, elkezdhetjük összekötni az elemeket. A jelen esetben 4
(hexacopternél 6) szabályzótól érkező fennmaradt kábelt a Naza elején található
M1-M4 slotokba dugjuk, ahogy a videón, és a linkelt ábrán is mutatja.
Elméletileg csak egyféleképpen megy bele, de ha mégsem, akkor a barna kábel
legyen felül! (lásd a képeken)
7.ábra A barna kábel felül
A Naza dobozában találunk még egy LED egységet,
ezt mindenképpen olyan helyre rakjuk ahol szinte mindig látható pl hátsó láb,
mert ez jelzi többek között az alacsony akkufeszültséget GPS infót stb. A
vezérlő rendszerhez tartozik még egy elem, amiből 2 kábelt az aksival forrasztottunk össze még az elején. Ezt ott helyezhetjük el ahol tetszik, és a
belőle érkező fennmaradt kábelt a vezérlő egység hátán lévő X3-as slotba
dugjuk. (6.ábra) Ha ezzel is megvagyunk akkor már csak a távirányító vevő
egységét kell hozzákötni a Naza vezérlőhöz. Ehhez pedig a vezérlő dobozában
találunk majd rövid kábeleket.A kötési sorrend A-U ig CH1 től CH5-ig, de ez is
be van mutatva a (6.ábrán), és a videóban is elmagyarázza.
8.ábra Kábelek
A kábeleket, propellereket egészen addig értelmetlen rendezgetni amíg nincs összeegyeztetve a távirányító a vevőegységgel, és megbizonyosodtunk róla hogy minden jól működik. Azt hogy ki hogy köti össze és hol dugdossa át a fölösleget, legyen a fantáziára bízva, amit viszont ajánlanék és ezt a többitől eltekintve már most is megtehetünk, hogy a tápkábelt amihez az aksit fogjuk kötni, egy kötegelővel a gép alsó lapjához rögzítjük óvatosan, és így nem gyengítjük minden akkucserével a forrasztást, mert a kábel csak a rögzítés után fog mozogni (9.ábra).
9.ábra Tápkábel rögzítése
Nos számomra a következő rész tűnt a legnehezebbnek, pontosan azért mert egyetlen videóban sem találtam meg a teljes folyamatot, és így fogalmam sem volt hogy mi a teljes menete. Viszont most már kijelenthetem hogy, egyáltalán nem bonyolult, főleg mivel a következőkben szépen sorjában elmagyarázom mit hogy csináltam. Azt viszont megjegyezném hogy itt különösen kitartónak kell lenni és nem szabad feladni az első kis kudarc után. (Ha valami nem úgy történik ahogy kellene az a legtöbb esetben azért lesz mert egy lépést nem követtél, vagy helytelenül hajtottál végre) Ha nem is fog egyből működni, lesz egy listád amit átnézhetsz és így ellenőrizheted hogy mindent jól csináltál-e.
Tehát kezdjük egy kis bemelegítéssel. A Naza rendszert a számítógépen állíthatjuk/finomhangolhatjuk és ehhez természetesen szükségünk lesz a Naza Assisant-re, és egy driver-re hogy felismerje a gép. Ezeket a hivatalos oldalról tölthetjük le: Naza M-Lite
Tipp: Nem árt a kézikönyvet is leszedni, és beleolvasni. A vezérlő a legfontosabb eleme a gépnek, és ahhoz hogy biztonságosan tudjuk kezelni, jó ha ismerjük.
Tipp: Nem árt a kézikönyvet is leszedni, és beleolvasni. A vezérlő a legfontosabb eleme a gépnek, és ahhoz hogy biztonságosan tudjuk kezelni, jó ha ismerjük.
Ha ez megvan akkor elővesszük a távirányítót, és belehelyezzük az elemeket. Az általam használt Turnigy 9x-be a sima ceruzaelemeken kívül aksit is lehet kötni, viszont nem mindegy hogy milyet, és az sem mindegy hogy annak az aksinak milyen sorrendben van kötve a csatlakozója. Elsőre azt javaslom hogy 8db 1,5V os elemet használjunk, ha csak nem vagyunk teljesen biztosak benne hogy az extra aksi passzol a távirányítóval(lehetséges, de nem egyszerű művelet egy zárlatos távirányítót javítani). Miután megvan és bekapcsoltuk, de csak sípol és a képernyőn halványan azt írja hogy wrong switch, akkor valamelyik kapcsoló elmozdult és nem a helyes állásban van, ez elsősorban a tetején jobb és bal oldalon lévő 2 állású kapcsolókra vonatkozik, ha sikerült visszaállítani az alap állásba akkor a kijelzőn megjelenik a Turnigy felirat, bal sarokban pedig hogy hány Volt van még az elemekben összesen, jobb sarokban pedig egy számláló, amiről majd később. Ha ez megvan kapcsoljuk ki és térjünk át a gépre.
Mindenképpen azt ajánlom, hogy még egyszer nézzük át tüzetesen hogy mindent jó helyre forrasztottunk, illetve csatlakoztattunk. Mivel most kötjük rá először az aksit, könnyen kisüthetünk valamit egy hibás forrasztás miatt. Miután leellenőriztük, rakjuk az asztalra, a gép és a távirányító mellé. Vegyük elő a Naza dobozból azt a kábelt aminek az egyik végén USB port található, és csatlakoztassuk a LED egységhez.
Indítsuk el a Naza Assisant szoftvert, ha megvan, akkor kapcsoljuk be a távirányítót (innentől TM), ha ez is megvan, akkor csatlakoztassuk az aksit a quadhoz. 3 gyors és 2 rövid sípolást hallunk majd, és pár mp múlva elkezd sárgán gyorsan villogni, ekkor csatlakoztassuk az usb kábelt a géphez(aminek a másik vége a LED egységhez van kötve). Most hogy össze van kötve telepíthetjük a drivert is(a fent említett linekn az is megtalálható). Amennyiben sikerrel jártunk a quadon a LED egység zölden világít majd folyamatosan. Ha ez nem történik meg akkor nincs helyesen telepítve a driver, uninstallaljuk és próbáljuk meg újra.
A szoftver bal alsó sarkában két led van a bal oldali zölden ég, míg a mellette lévő kéken villog. Menjünk a Basic fülre (a fenti nagy ikonok közül a második), majd az Aircraft almenüben válasszuk ki az általunk épített konfigurációt, esetünkben 2. Ez követően az almenük közül válasszuk az RC –t. Itt kell minden lényeges dolgot beállítani. Szóval első lépés, a „Receiver Type” 3 opciója közül válasszuk a „Tradition”-t. Amennyiben jól dolgoztunk most a TM karjait mozgatva szoftverben lévő 4 sávon el kell kezdjenek mozogni a csuszkák ( A E T R ).
Ha ez nem történik meg akkor nincs meg a kapcsolat a TM és a TM vevőegysége között (az az elem amit a Naza rendszerhez kötöttünk az 5 rövid kábellel). Ez nem egy óriási gond, a következő videóban bemutatják hogy kell BIND-olni (egyeztetni) őket. A neccesebb része hogy kell hozzá egy legalább 6Vos aksi olyan csatlakozóval ami belepasszol a vevőegységbe. Mivel nekem valamiért már alapból megvolt a kapcsolat ezt a lépést kihagytam, a videó viszont mindent elmagyaráz:
Ha sikerült megtalálni a kapcsolatot, akkor következhet a karok kalibrálása, amit a következő videóban tökéletesen szemléltetnek 5:40-től. Viszont érdemes az egészet végignézni, mert elmagyarázza a többi opciót is, amit lehet még nem használunk, de jó ha tudjuk hogy mire valók. (A videó elején a távirányítón végzett beállításokat ne kövessétek):
Amennyiben sikeres volt a kalibrálás mind a 4 csuszka széltől szélig mozog, és alapállásban 3 középen van és zöld, a T (Throtle/Gázkar) pedig bal oldalt. Viszont még egy rendkívül fontos lépés hátravan. A „Control Mode Switch” beállítása ami az oldal legalján található a következő feliratokkal Atii – Failsafe –Atti – Failsafe – Manual. Be kell állítani, hogy a mi távirányítónk a középső Atti, és/vagy a jobb oldali Manual módban legyen. (Manual módban lehet durvábban repülni/akrobatikázni, viszont fel is borulhat a gép, szóval kezdőknek többnyire csak a középső Atti mód ajánlott egy darabig).
Viszont ez nem a szoftverből állítható, ehhez a távirányítón kell babrálni kicsit, az alábbi videóban be is mutatják pontosan mihez kel nyúlnunk: http://youtu.be/fixlIlU1iVc?t=57s
10.ábra Naza szoftver beállítások
Tehát ha megvagyunk és a jobboldali kapcsoló a
középső Atti módba kapcsol, leellenőriztük hogy a karok, azt a csuszkát
mozgatják amelyiket kell, akkor, most kicsit finomhangolhatjuk a távirányítót. A karok érzékenységét a "Gain" menüpont alatt állíthatjuk. És bár ezt előbb utóbb úgyis a saját ízlésünk szerint alakítjuk, a gyári értékeke nem árt finomítani kicsit már az első repülés előtt. A gyártó által ajánlott értékek a következők: Basic Gain: P:150 R:150 Y:100 V:105 Attitude Gain: P:150 R:150. Ezek szerintem rendkívül magas értékek ami többnyire azt jelenti hogy nagyon érzékeny lesz a gép már az apró mozdulatokra is. Ha ez nem felel meg nekünk akkor később apránként lehet kísérletezni az értékek csökkentésével, és így csökken majd az érzékenység.
Tipp: Az alábbi videóban bemutatják hogy lehet a távirányítóról, menet közben állítgatni az értékeket, ezzel kicsit könnyebb dolgunk van, mint a szoftverben változtatni majd állandóan elmenni kipróbálni, viszont nagyon fontos hogy a repülés után ügyeljünk a távirányítóra, nehogy eltekerjük a 2 potmétert amíg hazaérünk (miután megvan a megfelelő beállítás, érdemes a szoftverben kikapcsolni a szinkront, hogy többet ne keljen figyelni rá).
Ha megvagyunk a finomhangolással, kapcsoljuk ki a TM-et, majd a quadot, és a szoftvert. Húzzuk ki az usb kábelt, majd kapcsoljuk vissza a TM-et, és a quadot. (a TM lehet elkezd majd sípolni mert a jobb gombot nem az alapállásban hagytuk, tehát vissza kell állítsuk, DE ha nem az alapállást állítottuk be Atti módra, akkor SEMMIKÉPP se felejtsük el átkapcsolni repülés előtt, mert nem ajánlott Manual módban teljesíteni az első ismerkedő repüléseket! (Minden repülés előtt ellenőrizzük hogy megfelelő módban van-e a gép, Atti módban 3-4 másodpercenként felvillan egyszer sárgán a led, Manual módban nem villog egyáltalán).
Tipp: Az alábbi videóban bemutatják hogy lehet a távirányítóról, menet közben állítgatni az értékeket, ezzel kicsit könnyebb dolgunk van, mint a szoftverben változtatni majd állandóan elmenni kipróbálni, viszont nagyon fontos hogy a repülés után ügyeljünk a távirányítóra, nehogy eltekerjük a 2 potmétert amíg hazaérünk (miután megvan a megfelelő beállítás, érdemes a szoftverben kikapcsolni a szinkront, hogy többet ne keljen figyelni rá).
Ha megvagyunk a finomhangolással, kapcsoljuk ki a TM-et, majd a quadot, és a szoftvert. Húzzuk ki az usb kábelt, majd kapcsoljuk vissza a TM-et, és a quadot. (a TM lehet elkezd majd sípolni mert a jobb gombot nem az alapállásban hagytuk, tehát vissza kell állítsuk, DE ha nem az alapállást állítottuk be Atti módra, akkor SEMMIKÉPP se felejtsük el átkapcsolni repülés előtt, mert nem ajánlott Manual módban teljesíteni az első ismerkedő repüléseket! (Minden repülés előtt ellenőrizzük hogy megfelelő módban van-e a gép, Atti módban 3-4 másodpercenként felvillan egyszer sárgán a led, Manual módban nem villog egyáltalán).
Most pedig élesítsük a rendszert, ezt több kombinációval tehetjük:
- mindkét kart, lent középre húzzuk amíg el nem kezdenek forogni a motorok
- mindkét kart bal alulra húzzuk amíg el nem kezdenek forogni a motorok.
Ha elkezdtek forogni adjunk rá egy kis gázt (bal
kar fel) hogy 10%nál feljebb kerüljön, és ne álljanak le(a motorok csavarjai ne legyen fent, mert ha rossz irányba kezd forogni és nincs megszorítva lelazulhat és sérülést okoz). Most pedig ellenőrizzük hogy mindegyik helyes irányba forog-e. Ezt rendkívül
sokféleképpen tehetjük, ráragaszthatunk valamit, és figyeljük, vagy állandóan
elindítjuk és megállítjuk, a lassulásnál látszik merre forgott. Én e
legegyszerűbbnek azt találtam, hogy mivel úgysincs rajta propeller, finoman
hozzáérintem az ujjam, és érzem merre forog. 2 első (piros karok) befele
forognak, két hátsó pedig kifele.
11.ábra Motorok forgási iránya
Ha nem jó irányba forog, megállítjuk, és a
motoroknál 2 kábelt megcserélünk a 3-ból, a sorrend mindegy. Következhetnek a
propellerek, ehhez persze kikapcsoljuk a quadot(széthúzzuk az aksit) és a TM-et
is.
A propellerek felhelyezésénél is nagyon figyeljünk. A
csomagoláson általában jelzik hogy CW(óramutató járásával megegyező) vagy
CCW(óramutató járásával ellenkező) irányba forog. (viszont ezt van hogy
félrecímkézik mint esetemben) Tehát célszerűbb megérteni merre kell forogjanak
és így biztos nem tévedünk. (hibás
felhelyezés esetén a gép fejre áll, vagy egyéb sérülést szenved, legyünk
figyelmesek)Ha megvizsgáljuk a propellert, láthatjuk hogy ívelt a felülete,
van egy oldala ami leejt és értelem szerűen egy másik ami felfele mutat. Na
most ha ezt a kezünkben vagy akár a motor tetejére rakva elkezdjük forgatni
akkor látszik merre fele tolja a levegőt. Ha arra forgatjuk amerre a leejt,
akkor értelem szerűen alávág a levegőnek és felfele tolja azt, ez pedig a földhöz
nyomja a gépünket, de mi épp az ellenkezőjét szeretnénk. tehát arra kell
forogjon amerre a lapátok felfele ívelő része van, hogy az lefele tolja a
levegőt, és elemelje a gépet a földtől. Mivel a motorok csak egy irányba
forognak, nézzük meg melyik propeller melyik motorra passzol rá úgy hogy az a
felfele ívelő oldal felé forgassa. Ha nem lenne világos az alábbi ábra
remélhetőleg segít.
12.ábra Propellerek forgási iránya
Az általam használt motor-propeller kombónál igen
kevés fej látszik ki a biztosítócsavarnak, ezért nem árt egy kulccsal kicsit
jobban rászorítani (normális esetben nem csavarodhat ki, de
az állandó rezgés és a balszerencse bármikor besegíthet szóval nem árt
óvatosnak lenni).
Amennyiben ezzel is megvagyunk elméletben végeztünk
is, nem maradt más hátra mint elrendezgetni a kábeleket, hogy azlrt mutasson valahogy, és ha az idő is engedi(értsd nincs nagy szél) akkor keresni egy helyet ahol kipróbáljuk.
13.ábra Kábelrendezés
14.ábra Kábelrendezés II
Figyelem: A kezdő modellezők első repüléseseinek jelentős százaléka ütközéssel végződik. Egy ilyen gép közel 1kg-ot nyom, ami 5-10 méterről lezuhanva, súlyos sérüléseket okozhat emberben, állatban vagy bármilyen vagyontárgyban. Mindenképpen azt javasolnám, hogy először olyan helyen próbáljuk ki a gépet, ahol nincsenek a közelünkben, parkoló autó, járókelő, fa, oszlop, vezetékek, stb. Egy váratlan meghibásodás esetén hosszú másodpecek is eltelhetnek amíg lereagáljuk a hibát, tehát nem biztos hogy elég lesz egy 5-10 m2 füves terület a legközelebbi játszótér mellett!
Nos összességében ennyi lenne, remélem hasznosnak
találtátok, és sokaknak sikerült kedvet csinálni egy saját projekthez. A továbbiakban érkezik majd videó és leírás is, a különböző alkatrészek megfelelő használatáról/karbantartásáról, és a géppel kapcsolatos tapasztalataimról.
Hi, can You contact us on actraxx@gmail.com so we can talk about Your assistance? Thanks
ReplyDelete