Szebb - Könnyebb - Gyorsabb
Mint a legtöbb ember, úgy én is azt vallom, hogy ami működik azt nem kell piszkálni... Általában ez azokra az eszközökre igaz amelyeket nem túlzottan ismerünk, és nagyobb esély van rontani mint javítani az állapotán.
Nos így volt ez az előző cikkben bemutatott első repülőalkalmatossággal is. Ahogy a nevében is benne volt RTF (ready to fly) típus volt, tehát abszolút semmit nem kellett vele csinálni (az aksi feltöltését leszámítva) hogy repülni tudjunk vele.
Viszont ahogy azt sajnos sok helyen megjósolták(és az előző cikkben is említettem), ezek a motorok nem bírják sokáig a terhelést, főleg ha 100% van használva. Így volt ez nálam is, habár eltérőek az élettartamról szóló állítások, én egy olyan 4-5 óra repülési időre számítottam, ez nagyjából 30-40db 8 perces repülést jelentene. Lehet hogy nem óvtam eléggé a motorokat, vagy az első indításnál felejtettem el "betörni" őket (legkisebb fordulaton járatod a rotorokat míg a teljes aksi lemerül). A lényeg hogy valahol 20-25 repülés után elszállt 2 motor. Ez abból látszott hogy, magától ereszkedni kezdett teli gázon teli aksival, és a földre érve bárhogy forgattam nem tudott csak 10-20 centikre felemelkedni.
Nos ez rendkívül kellemetlen volt, mert a pót motorok amiket rendeltem még nem érkeztek meg, és mivel ez nagyjából a 2. hét után történt valamikor, még eléggé foglalkoztatott a dolog, de nem volt mit tenni. A gép Szingapúrból érkezett 9 nap alatt (Romániába) gondoltam a motorok is megjönnek max 2 hét. Nem mellesleg a kamera is megvolt rendelve csupán néhány napos késéssel a géphez képest.
A tölthető elemek amit a kamerával együtt rendeltem, viszont más csomagba került 27 nap alatt ért ide, a kamera ezt megfejelte és 49 nap alatt lett kézbesítve, de a motorok még erre is rátettek egy lapáttal, mert hát miért is ne a legfontosabb csomag várasson magára a legtöbbet, 54 nap után kaptam kézhez. (természetesen nem ültem türelmesen minden nap a postaláda előtt, közeli ismeretségbe kerültem a banggood ügyfélszolgálatától egy hölggyel, a neve Amanda, és lehet hogy ott mindenkit így hívnak vagy csak ő dolgozik ott, de bármikor írtam panaszt, mindig ő válaszolt, a lényeg viszont, hogy 40 nap után mindkét csomagom árát visszautalták, miután ingerülten visszautasítottam a kuponokat amelyekkel ki akarták szúrni a szemem.)
Nos mivel pont hétvégére esett a motorok érkezése, a tracking oldalon már láttam hogy itt van de csak hétfőn vehettem át. Szóval hétvégén csak tervezgetni tudtam mit fogok először kipróbálni.
Első és legfontosabb dolognak tartottam az ütközőkeret eltávolítását, mivel 79g és valószínűleg bele is lógott volna a videóba, de ezektől eltekintve sincs már rá semmi szükség. Tehát hétvégén a tervezgetés mellett, elkezdtem kamera felfüggesztéseket gyártani, mert innentől rögzíteni szeretném a repüléseket, és ha már 79g-tól megszabadultunk akkor a 39g-os kis mobius biztos nem jelent majd gondot. De ezekről majd egy másik cikkben.
Tehát hétfőn kézhez kaptam a motorokat, direkt úgy intéztem hogy ne legyen más dolgom, és csak ezzel tudjak foglalkozni. A csomagban érkezett még egy olcsóbb de ugyancsak 7.4V-os aksi, néhány fogaskerék, velcro (tépőzáras öntapadócsík), és kicsivel korábban a hűtőbordák is megérkeztek(azok is kb 1 hónap alatt).
A hibás motorok már előre meg voltak jelölve, elkezdtem kiforrasztgatni és kicserélni. Először csak egyet cseréltem ki, majd kipróbáltam, de csak nem tudott felemelkedni, aztán a másikat is, de még mindig elég furán mozgott. Szóval muszáj volt mind a 4-et egyszerre lecserélni, hogy tiszta lappal indulhassak. Szerintem a legtöbb esetben nagyából egyszerre fárad el az összes motor, szóval maximum 1-2 repüléssel később mindenképp megadják magukat, de ez csak feltételezés.
A motorok kész voltak, na de nem passzolt a hűtőborda, vagyis passzolt de ütközik egy műanyag elemmel. A neten ezt az elemet egy precíz csiszolóval kivágták, de nekem nem volt ilyen szerszámom, és mivel már 4 motort kiszereltem, leesett, hogy a motort két csavar tartja alulról, és nem az a műanyag elem, amire végül is semmi szükség és ráadásul csak a motorok hűtését rontja, tehát levágtam mind a 4 et. Így mondjuk láthatóvá vált az a 4 kábel amit eredetileg eltakart, viszont azt a részt le lehet ragasztani, de a lényeg hogy semmi hátrány nem származott belőle.
A hűtőborda felhelyezése rendkívül egyszerű, csak egyféleképpen megy rá a motorra, nem árt bekenni egy kis hővezető pasztával, majd a motor oldalának feszíteni, és magától felpattan. Ha egy kicsit lötyögne, egy fogóval érdemes óvatosan szorítani.
A hűtőborda felhelyezése rendkívül egyszerű, csak egyféleképpen megy rá a motorra, nem árt bekenni egy kis hővezető pasztával, majd a motor oldalának feszíteni, és magától felpattan. Ha egy kicsit lötyögne, egy fogóval érdemes óvatosan szorítani.
Kész voltak a motorok, kipróbáltam repült is, tehát odatettem tölteni az aksit, addig pedig felhelyeztem a kamera állványt. Mint említettem a hétvégén volt időm kísérletezni, tehát három féle rögzítéssel készültem, és a legprimitívebb megoldással kezdtem. Két réteg keményebb szivacs, amire gyors kötegelővel ráfogtam a mobius tokját. érdemes kicsit lejjebb engedni az elejét, hogy a propellerek ne lógjanak bele, mint látszik nekem ez nem sikerült mert túlhúztam és pont vízszintes lett, de első próbálkozásnak megfelel, nem a propellereken volt a lényeg(amúgy így sem látszottak).
Miután ezzel megvoltam, sajnos újabb akadályba ütköztem és ezzel nem számoltam, leért a kamera, és a gép már nem a lábán állt. Így nem lehet leszállni, főleg majd 2 hónap kihagyás után, első repülésnél hazavághatom a kamerát. Az aksik már feltöltődtek, semmi kedvem nem volt boltba menni kötegelőért (ami nekem volt az túl rövidnek bizonyult hogy a lenti módszerrel megoldjam)
Ezért kerestem 4 db kerek fapálcikát, és a gép alján lévő lyukakba belefaragtam, majd pont olyan hosszúságúra vágtam hogy a kamera ne érjen le, de ne is legyen túl instabil a gép. Erről azért nincs kép mert a fejlesztési folyamatot leszámítva egy percet nem volt a gépen, mivel az első repülésnél otthon felejtettem (ilyenkor marad a kézből indulás, és fűre landolás).
Másnap elmentem és vásároltam különböző hosszúságú kötegelőt, a képen már a 2. változat látható, ez két db 30cm-es csíkból készült. Azért kellett kettő mert nem volt elég kemény az anyaga és eggyel összerogyott. A 20cm-es változat könnyebb és masszívabb volt, viszont az épp hogy csak megemelte a gépet, és egy kicsit durvább landolásnál már koppant is a kamera.
Ahogy néztem neten a videókat mindenki aki eltávolította a keretet, tett valamilyen kalapot a gépre, de senki sem indokolta, szerintem csak nagyobb légellenállást generál, de mivel nem voltam biztos hogy tényleg nincs-e haszna én is tákoltam egy kis sapkát. Elég széles a kínálat, a levágott 2L-es műanyag palacktól kezdve a karbon borításig mindenféle megoldást találtam. Elindultam hát szétnézni itthon, mit tudnék hasznosítani, és az első ami a kezembe akadt egy fültisztító doboza volt ami nagyon úgy tűnt hogy egyezik a vezérlő kerek formájával. Nem is tévedtem, levágtam a tetejét, és ráfordítottam, kivágtam a lábaknak a helyet, és fúrtam rá néhány lyukat tűvel hogy rögzíthessem. A fentebb lévő képen közelről látszik is, elég kezdetleges rögzítési módot választottam, de idővel (mivel az aksik nagyon lassan töltődnek) ez csiszolódott. Az átlátszó műanyag a képeken meg amúgy is nagyon kezdetlegesen nézett ki, ezért először piros majd fekete szigetelő szalaggal tekertem körbe, ami ha nem is szebb, de az összhatást semmiképp nem rontja.
Folytatása következik...
Így nézett ki a gép a második nap.
Összsúly (kamerával aksival): 324g
Repülési idő az eredeti állapotában: max 8,04 perc
Repülési idő a módosított géppel: átlag 8 perc, max 9,40 perc
Módosítások ára:
Új motorok: 4db - 15,2$ (késlekedés miatt megtérült)
Hűtőbordák: 4db - 16$
Kötegelő - 1$
No comments:
Post a Comment