Saturday 21 November 2015

Izgalmakra vágysz? A Flysky FS-T6-al minden repülés kalandos.



Már nem először hagy cserben, és nem az első távirányítóm. Eddig 3 különböző árú,márkájú és típusú távot próbáltam, és mindegyikkel problémák voltak. Kezdem azt hinni, hogy bennem van a hiba, ólom csorog az ereimben, vagy sugárzik a bőröm, és ezért történnek a rejtélyes jelvesztések. Most komolyan, mekkora az esélye, hogy 3x is hibás távot kapjak, és ezek mindegyike pont a jelvesztések hibát produkálja.  (első: WLtoys JJRC V686G V686J V686K ; második: Turnigy 9X ; harmadik: Flysky FS-T6)

Teljesen tanácstalan vagyok, mi történt megint, ez már a megválaszolhatatlanul sokadik eset, viszont itt SEMMI nem volt amire rá lehetne fogni, hogy biztos az zavart be... habár épp lefele igyekezett a nap, a NAZA Lite-nál volt valami hasonló hiba, lehet ez érte volna utol a Flip32 vezérlőt is?

Délután a tűző napon, kinn voltam egy közeli erdőben, és videót készítettem vele(250-es gép). Csak a Mobius, volt a gépen, mint extra elem. Elég magasan repültem, hogy jól belássa a teret, de nem tapasztaltam semmilyen jelvesztést, végig kontroll alatt volt.
Az utolsó akkut már nem sikerült hasznosan elrepülnöm, ezért hazaérve, kimentem a megszokott helyemre, ahol tesztelgetni szoktam. Gondoltam gyakorlom egy kicsit a forgásokat, stb. Ez egy város szélén lévő viszonylag nagynak mondható kihalt puszta. Ahogy a képen is látszik, csak bokrok és gaz van előttem. A hátam mögött, kb 50 méterre van az út, ami nem túl forgalmas, és mellette több magas feszültségű vezeték. Ez már jelentene valamit? Szerintem pont semmi köze az egészhez.

1.ábra - Ismét egy fura eset

Mivel a hely nem túl látványos úgy döntöttem nem pattintom fel a gépre a kamerát, (amit egyébként kölcsön kaptam, amíg meg nem érkezik az új Xaomi Yi) ...hogy már itt milyen szerencsésen döntöttem, ekkor még nem is sejthettem.

Felszálltam, és némi melegítés után, elkezdtem repkedni ahogy szoktam. Nagy nyolcasokat írtam le, közben próbáltam, pörögni és utána amennyire csak pontosan lehet, irányba állítani a gépet hogy szépen menjen tovább. Ezeket a köröket jobbról balra teljesítettem, nem tudom mennyire távolodtam el. Aztán próbálgattam egyre lejjebb ereszkedni és a föld felett repülni, csak hogy legyen valami izgalom. Ez is túl egyszerűnek tűnt, mert beláttam jól a terepet. Arra gondoltam, hogy ha egyenesen távolodnék, akkor talán nehezebb lenne, szóval elindultam előre. Ezt nem szoktam szeretni, mert a kerülgetések miatt nehezen tudom megmondani hogy mikor merre néz a gép. Most egy nagyon kicsit tovább mentem mint szoktam (legalább is úgy éreztem), szóval gondoltam felhúzom magasra, és visszahozom. De ahogy kezdtem volna emelkedni és visszafordulni, észrevettem hogy már nem én vagyok a főnök. A gép csupán az előre és fel jelet követte, és bármit húztam neki, nem reagált. Ez kb 1-2 mp lehetett... aztán hirtelen elhallgatott és zuhanni kezdett, de már elég magasan volt, gondoltam hátha tudok némi gázt adni hogy tompítsam a becsapódást. A gép mintha fordult volna egyet, de újra szintbe állt, és úgy láttam hogy ismét van kontrollom, habár itt már elég messze volt hogy lássam tényleg egyből követi-e a parancsot. Ugye ha messze a gép, és elvesztettük az orientációt, akkor először is nem kell pánikolni (meglepően higgadt maradtam egész végig, sajnos nem ez volt az első esetem), majd az egyik irányba kell húzni az irány kart, és egészen addig forgatni a gépet míg arra nem megy. Én is így tettem, jobbra húztam, és elkezdtem forgatni, hogy lássam merre megy. Nem sok minden történt, mert kb 2mp múlva ismét elhallgatott, egy nagyon kis időre, majd mikor ismét gázzal próbáltam kompenzálni, viszonylag nagy sebességgel, belerongyolt a földbe.

Nem igazán értettem, hogy most mi a fene történt. Hogy vesztett jelet, miért zakkant meg, és indult el magától, aztán mi történt hogy visszanyertem az irányítást, és mégis miért csak pár mp-re. Mint említettem igen durvának tűnt a becsapódás, nem csak szimplán lezuhant, hanem volt némi sebessége is. Azt vártam, hogy elkezd majd füstölni az aksi, mert atomjaira tört minden. Vártam egy kicsit de nem történt semmi. Hiába kapcsolgattam a beepert, több mint 150 méterre volt, az meg még 20 méterről is épp hogy hallatszik.

Körbenéztem, hogy most pakoljak össze, és minden cuccomat vigyem, azért őrizetlenül csak nem akartam otthagyni mindenem. Bedobáltam a cuccokat a táskámba felraktam a bringára, és a távirányítóval a kezemben elkezdtem tolni be a dzsumbujba. A távot nem mertem kikapcsolni, hátha segíthet majd a lokalizálásban. A fű néhol elég magasra nőtt, kb 50 méter után úgy döntöttem, hogy  a bringát elrejtem az egyik ilyen magasabb fű "sziget" mögött. Tökéletesen takarta az út irányába, szóval nyugodtan indultam a roncsok keresésére. 

Ahogy tovább bóklásztam és egyre közelebb éreztem magam a roncsokhoz, észrevettem hogy a magas fű szigetek is egyre sűrűbbek. Kapcsolgattam a csipogót, és egyszer csak meghallottam. Arra gondoltam, hogy mekkora szerencse lenne ha egy ilyen magas és dús füves részbe csapódott volna bele, akkor talán a csavarok épségben maradnak. Elkezdtem közeledni egyre hangosabb volt, és úgy tűnt hogy tényleg szerencsém van, és egy ilyen helyre esett. Ahogy odaértem, sajnos csalódnom kellett, nem volt ott, hiába rugdostam a füvet és kapcsolgattam a csipogót. De már egészen hangos volt, elindultam hát tovább, és megláttam a gépet, egy másik füves rész közepében. Nem akartam hinni a szememnek. Egyedül a tépőzáras ragasztóval, és szíjjal felcsatolt akku, esett ki a helyéről. Próábltam óvatosan felemelni, nehogy elt9örjem azt ami csak elrepedt, de akárhogy vizsgálgattam nem tűnt fel semmi különösebben nagy sérülés. 

2.ábra - A lehető legjobb hely a becsapódásra

Visszafele, már gyorsabban haladtam, le akartam ülni, és áttanulmányozni, hogy tényleg sérülés nélkül túlélt egy ekkora becsapódást? Főleg hogy a váz, már több helyen is ragasztva van. A nagy sietségben viszont másik útvonalon mentem, és olyan jól elrejtettem a bringámat, hogy volt egy rövidke perc, mikor azt hittem valaki megpattant vele, mivel úgy tűnt hogy ott állok ahol letettem (még a kerék által letarolt fűszálakat is látni véltem), aztán visszanéztem hol jöttem, és feltűnt, hogy kicsit kerültem, és rossz helyen keresem.

A "bázisra" visszaérve aztán akárhogy mozgattam és feszegettem, semmi komoly sérülést nem találtam. Az aksi sarka kicsit földes volt, de nem sérült a borítása, továbbá 2 prop meghajlott, (ez azonban nem mondható sérülésnek, szóval boldogan cseréltem).

Ezután még felszálltam vele, és repkedtem is egy keveset, hogy az aksi lemerüljön. Persze már közel sem mentem olyan messzire, és többnyire füves rész felett próbálgattam a motorokat.
Tanulsága sajnos nincs a történetnek, azóta sem tudom hogy mi történt, és mivel előzhettem volna meg. Arra gondoltam, hogy esetleg, ha a távot felemeltem volna, talán visszajön a jel... ezt már egy korábbi jelvesztés után is elterveztem, csak hát inkább menteni próbáltam a helyzetet, nem pedig a távot dobálni.

Az alábbi eset is hasonló, itt viszont volt rajta fpv rendszer, és egy sűrűn fákkal övezett területen repültem, ahol talán kicsit hihetőbb volt a jelvesztés. A videóban végig van kommentár, szóval nincs értelme tovább magyarázzam, aki kíváncsi rá nézze meg.



Nem érzem különösebben szerencsésnek magam, főleg a modellezéssel kapcsolatban, de azt azért meg kell hagyni, hogy ilyen nagy mázlival zuhanni, csak kevesen tudnak

2 comments:

  1. Milyen vevőantennát használsz a drónon? Bár ha lennének "vakfoltjai" akkor sem magyarázat arra, hogy abból kimozdulva miért nem csatlakozik újra a távhoz...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minden az eredeti volt, a távot és a vevőt sem piszkáltam. Azt használtam amit a távhoz kaptam. Az elején még jól ment, erdőben is repültem vele, sőt erdő fölé is felszállt, gond nélkül.

      Delete